Hälsosam mat med mer näring

Viktigt verktyg för välmående

Ät hälsosam mat så får du i dig mer näring och hjälper kroppen att bli starkare och må bättre. Med hjälp av en varmluftsugn med ånga behåller maten sina bästa egenskaper. Vi listar sex starka anledningar till att du bör alternera din matlagning genom att laga fler rätter i ångugn.

 

Ånga ger hälsosam mat fylld med näring

Flera undersökningar visar att mat tillagad i ånga innehåller en betydligt högre mängd vitaminer och mineraler än vad kokad mat gör. Det försvinner helt enkelt färre ämnen under tillagningsprocessen, och rätten blir därmed nyttigare och mer hälsosam. Middagsstunden blir dessutom till en kulinarisk upplevelse, färg och spänst bevaras bättre vid ångtillagning och resultatet blir saftigare och spänstigare mat.

Hälsosam tillagning

Undvik farliga fetter
Ångad mat ger en mindre mängd fett eftersom du kan skippa det matlagningsfett som man vanligtvis har vid stekning.

Bevara näring och konsistens
Färg och spänst bevaras när du lagar maten i en varmluftsugn med ånga– ångade råvaror suger nämligen inte åt sig onödig vätska och du kokar heller inte bort några viktiga ämnen. 

Rätt pH-värde
När du kokar grönsaker går de från att vara basiska till att bli syrabildande. Men när du ångtillagar dem behåller de sitt rätta pH-värde och du får därmed en bättre balans i din kropp. 

Snabbt och lätt att laga

När du lagar mat i en ugn med ånga blir det mindre arbete under själva matlagningen eftersom en stor del av rätterna sköter sig själva, och maten blir dessutom klar snabbare eftersom ugnen håller en jämnare temperatur. Resultatet: Du får mer tid över till annat.

Eftersom ångtillagad mat inte tar smak från andra rätter i samma ugn kan du effektivisera matlagningen och laga flera rätter på en gång – i samma ugn. Det blir ännu ett sätt att spara tid och göra matlagningen enklare.

Bra köp

Vidga din horisont - öppna upp din kreativitet med ångmatlagning.

 

Mer om varmluftsugnen