Lär dig grunderna i ångkokning

Senast uppdaterad 2020-05-11 15:26

Du behöver inte vara kock för att laga mat med ånga, det är enkelt. Det har aldrig varit enklare att få knaprig skorpa, fuktigt inre och färgglada grönsaker. Och få perfekt ris, linser och gryn varje gång



Ångkokning av ris (basmati, förkokt ris eller jasminris)

Att koka ris i en ångugn är inte bara enkelt, resultatet blir också bättre. Riset blir perfekt varje gång. Varje riskorn kokas jämnt utan att överkokas och resultatet blir fluffigt. Om vi får välja mellan ångkokning eller kokning, föredrar vi att ångkoka riset


1 del ris blandat med 1 del vatten och en nypa salt är allt som behövs


Lägg ingredienserna i en lämplig ugnspanna


Ångkoka på Full ånga 100°C i 20 min. Klart!


Ångkoka linser och andra gryner

Linser blir lätt en gröt när de kokas i kastrull, men det händer inte i en ångugn eftersom den inte tillåter att linserna överkokas. Linserna blir också mer näringsrika vid ångkokning eftersom denna metod inte drar ut smakämnena ur linserna som kokande vatten gör

Ångkokning av linser: 1 del röda linser blandade med 1 del grönsaksbuljong och en nypa salt är allt som behövs, lägg ingredienserna i en lämplig ugnspanna. Ångkoka på Full ånga 100 °C i 13–15 min. Klart!


Utsökt!

Ångkokning är en utmärkt tillagningsmetod för många olika typer av gryn. Dessutom är det en tillagningsmetod som inte är ansträngande och som ger utsökt slutresultat. Prova till exempel att ångkoka quinoa, bulgur eller couscousgryn. Observera dock att tillagningstiden varierar efter vad du ska ångkoka


Ångan gör god mat ännu godare

Gör dina favoriträtter ännu godare utan extra ansträngning. Använd ånga när du tillagar grönsaker, fisk, kött, bröd och till och med efterätter, för att få dem knapriga på ytan, saftiga inuti och fulla av smak


Upptäck våra SteamBoost-ugnar:



Recensera din produkt
Recensera din produkt

Din åsikt är viktig för oss. Vi uppskattar och uppmuntrar till att alla recensioner reflekterar din upplevelse av produkten.