_

The Better Living Program

Programmet Better Living har utformats av Electrolux. Det är en handlingsplan över 11 år med syftet att skapa en mer hållbar livsstil i världen. I fokus finns en utvecklingslista med 100 djärva åtgärdspunkter som vi lovar att genomföra före 2030. Åtgärder med fyra tydliga huvudmål finns definierade i kategorierna Better Eating, Better Garment Care, Better Home Environment och Better Company.

 

Hämta broschyr på engelska (pdf)

100 åtgärdspunkter

Den centrala delen i programmet Better Living är en lista med åtgärdspunkter som vi lovar att genomföra under 11 år. Listan kommer att utvecklas med tiden: före 2030 kommer den att innehålla 100 åtgärdspunkter ‒ varje punkt styr oss mot våra fyra huvudmål.

Åtgärderna innefattar samarbeten med partners, experter i branschen och respekterade changemakers ‒ även andra varumärken ‒ runt om i världen. Alla måste hjälpas åt för att framtiden ska bli hållbar!

Målet 2030

Better Eating

Vårt mål är att inspirera fler till en livsmedelskonsumtion som gynnar både människor och planeten. Näringsvärdet i människors mat ska förbättras, samtidigt som det ska vara roligt att använda sig av mer hållbara ingredienser ‒ och då särskilt växtbaserade alternativ. Vi vill också bidra till att minska matavfallet på alla sätt vi kan.

Målet 2030: Göra hållbar kosthållning till ett förstahandsval.

LÄS MER

Better Garment Care

Genom att modernisera teknik och inspirera till bättre skötsel av alla tyger, strävar vi efter att förlänga klädesplaggs livslängd samtidigt som vi vill reducera miljöpåverkan. Vi vill också bidra till en mer hållbar modebransch.

Målet 2030: Halvera miljöpåverkan genom att förlänga klädernas livslängd.

LÄS MER
Nycklar på bordet

Better Home Environment

Vi strävar efter att hjälpa människor till att få renare luft hemma. Vi utforskar sätt att förbättra luftkvalitet och klimat inomhus, och vi delar med oss av enkla metoder för att ta bort smuts och damm i hemmet. Vi kommer också att arbeta med nya metoder för kontinuerlig övervakning och optimering av hemmiljön med hjälp av uppkopplade produkter.

Målet 2030: Göra alla hem fria från skadliga allergener och föroreningar.

LÄS MER
Verktyg och kaffe

Better Company

Genom en mer ansvarsfull produktion och inköp är vårt mål att göra vår tillverkning klimatneutral med drift av fabriker utan avfall. Vi vill utveckla våra produkter i linje med FN:s klimatmål, och vi kommer att använda oss av affärsmodeller som optimerar resursanvändningen.

Målet 2030: Göra vår affärsverksamhet klimatneutral och cirkulär.

LÄS MER
En man och kvinna

Introduktion till intuitiv matlagning

Produkterna i vår nya köksserie är så intuitiva att du kan fokusera på familj och vänner istället för matlagningen.

For better living. Designed in Sweden.

Laga mat med precision med Electrolux induktionshäll, din nya souschef i köket.

Slappna av och uppnå fantastiska resultat med hjälp av Electrolux innovativa ugnskamera CookView®, som alltid håller ett öga på din matlagning.

Diska smart och snabbt med vår unika teknik som lyfter diskkorgen till midjenivå. Världens första diskladdning som inte kräver någon ansträngning!


Better Eating

Livsmedel är en viktig pusselbit i vår allmänna hälsa. Livsmedelsproduktion är också avgörande för vår planets tillstånd - livsmedelsindustrin står för en tredjedel av den globala energiförbrukningen och över 20 procent av utsläppen*. Desto mer chockerande är att 30% av all mat vi köper hamnar på soptippen**, trots att en niondel av världens befolkning somnar hungriga varje kväll***. Därför vill vi hjälpa människor till bättre, enklare och roligare matvanor.

* Källa: UN SDG, 2018
** Källa: UN SDG, 2018
*** Källa: Food Aid Foundation (Stiftelse för livsmedelsbistånd)

Målet 2030: Gör hållbar kosthållning till det första valet

Vårt mål är att inspirera människor till att äta och hantera mat på ett sätt som gynnar både människor och planeten ‒ och samtidigt kunna fortsätta att njuta.

Fokusområden

För att styra oss mot vårt mål kommer vi att driva nya produktinnovationer, utbilda konsumenter, forska och bygga meningsfulla partnerskap. Det här strävar vi efter för att lägga mer fokus på bättre ätande:

  • Minska matavfall på alla sätt vi kan
  • Inspirera till mer växtbaserade måltider
  • Minimera förlusten av näringsinnehållet i livsmedel
  • Förbättra upplevelsen av att äta hållbart genom mer smak, textur och färg
  • Göra det enkelt att genomföra detta i vardagslivet

"Vi försöker alltid att hitta bättre lösningar för konservering av livsmedel. Men hållbart ätande handlar också om att ändra sitt beteende. Det handlar om att ta små steg för en större sak."

Hanna Nykänen

Expert på konservering av livsmedel, Electrolux Sverige


Better Garment Care

Under de senaste 20 åren har vi fyrdubblat antalet plagg som vi använder genom livet*. Samtidigt kastas 90% av våra kläder bort helt i onödan**. En del av problemet är de snabba modeväxlingarna ‒ en annan är skötseln. På grund av dåliga tvättvanor minskar plaggens livslängd. Konsekvenserna av modebranschen leder till mycket stor förorening***. Vi tycker att det är dags att ändra vårt konsumentbeteende, liksom vården av våra kläder.

* Källa: Fashion Revolution (Moderevolution)
** Källa: AEG Care Labels Project (Projekt för skötselrådsetiketter)
*** Källa: Mätning av mode, Global konsekvensstudie 2018

Målet 2030: Få kläderna att hålla dubbelt så länge

Genom bättre skötsel av plagg vill vi hjälpa till att förlänga kläders hållbarhet och halvera miljöavtrycket.

Fokusområden

För att styra oss mot vårt mål kommer vi att driva nya produktinnovationer, utbilda konsumenter, forska och bygga meningsfulla partnerskap. Våra fokusområden för bättre plaggvård är:

  • Förlänga plaggens livstid genom modernisering av klädvårdsteknik
  • Minska miljöpåverkan av plaggvård
  • Möjliggöra vård för alla tyger
  • Bidra till en mer hållbar modebransch

"Vi behöver titta på vad som redan finns, våra primära resurser ‒ istället för att fortsätta att mata odjuret."

Orsola de Castro

Innovatör inom modebranschen. Fashion revolution, Storbritannien

Ta vara på dina kläder - och jordens resurser

Med hjälp av de senaste framstegen inom design, teknik och klädvård kan du ta hand om både kläder och miljö. Vår PerfectCare-serie av tvättmaskiner och torktumlare säkerställer en mer hållbar tvätt genom rätt tids-, energi- och vattenförbrukning. Dina plagg tvättas under optimal tid och bästa möjliga energibesparing uppnås. När du förfinar din tvätthantering är du med och påverkar miljön i ett större sammanhang!

Upptäck PerfectCare-serien

Better Home Environment

Dålig luftkvalitet har blivit en allt större fara för människors hälsa. Enligt FN bor 92 % av världens befolkning på platser där föroreningar överstiger de rekommenderade gränserna. Medan vi tillbringar mycket av vår tid inomhus ‒ i genomsnitt cirka 16 timmar om dagen* ‒ gör detta bara saken värre. På grund av otillräcklig ventilation kan koncentrationen av skadliga föroreningar inomhus ofta bli upp till fem gånger högre än utomhus*. Det behöver inte vara så. Och vi kan göra insatser för att förbättra människors välbefinnande i deras hemmiljö. 

*Källa: BEAMA ‒ My health (Min hälsa)

Målet 2030: Göra alla hem fria från skadliga allergener och föroreningar

Vi vill optimera människors hemmiljöer och bidra till att eliminera smuts, damm, allergener och föroreningar så att alla kan andas inomhus utan att riskera förorenad luft.

Fokusområden

För att styra oss mot vårt mål kommer vi att driva nya produktinnovationer, utbilda konsumenter, forska och bygga meningsfulla partnerskap. Våra fokusområden för bättre hemmiljö är:

  • Förstå och förbättra kvaliteten på inomhusluft och klimat
  • Förenkla för konsumenter att ta bort smuts och damm från golv och andra ytor
  • Arbeta med nya metoder för kontinuerlig övervakning och optimering av hemmiljön med hjälp av uppkopplade produkter

”Luftkvaliteten inomhus har förvärrats från 2 till 5 gånger jämfört med förr i tiden."

Monica Celotto och Fiorella Trivillin

Innovatörer för luftkvalitet och hållbarhet, Electrolux Italien

Uppgradera ditt hem med ett hälsosamt inomhusklimat

Genom renare luft mår vi bättre, men det är svårt att veta när luftkvaliteten hemma verkligen är bra. Med vår senaste innovativa luftrenare kan du alltid komma hem till en hälsosam inomhusmiljö. Luftrenaren mäter kontinuerligt luftflödet och justerar det automatiskt. Du kan följa med på distans och optimera via en app - smart och enkelt.

Upptäck våra uppkopplade luftrenare

Better Company

När vår framtid hänger på vilka val vi gör idag måste alla dra sitt strå till stacken. Det gäller inte bara den enskilda människan. På Electrolux är vi fast beslutna att forma vårt företag till det bättre för att skapa ännu bättre boenden. Vi behöver titta på vad vi gör när det gäller produktionen. Till exempel hur våra fabriker drivs och vilka material vi väljer, eller hur vi kan förlänga produkters livslängd och se till att hushållsprodukter används korrekt för maximal resurseffektivitet.

Målet 2030: Göra vår affärsverksamhet klimatneutral och cirkulär

Vårt mål att göra våra fabriker avfallsfria och helt klimatneutrala, samtidigt som vi utvecklar produkter som maximerar effektiviteten när det gäller energiförbrukningen och andra resurser.

Fokusområden

För att styra oss mot vårt mål kommer vi att sträva efter att driva produktinnovationer, utbilda konsumenter, forska vidare och bygga meningsfulla partnerskap. Våra fokusområden för en bättre företagsverksamhet:

  • En klimatneutral tillverkning
  • Driva fabriker utan avfall
  • Utveckla våra produkter i linje med FN:s uppsatta klimatmål
  • Erbjuda affärsmodeller och design som optimerar resursanvändningen

"I framtiden, tror jag att vi kommer att se tillbaka på denna tidpunkt som ett avgörande ögonblick. Och när jag tittar tillbaka, vill jag se det som ett ögonblick som fick oss att förändras till det bättre."

Jonas Samuelson

Electrolux VD och ordförande


Hundra år av välbefinnande i hemmet

Electrolux grundades på idén att göra dammsugare lättare och enklare att använda, den marknadsfördes runt om i världen som ett verktyg för bättre hälsa och hygien. Resan fortsätter från grundaren Axel Wenner-Grens innovation att sätta medar på modell V-dammsugaren till lanseringen av världens första robotdammsugare.

Hundra år av återuppfunnen klädvård

Tvättmaskinen har kallats den största uppfinningen under den industriella revolutionen tack vare dess inverkan den fick på kvinnans roll i samhället. Med bidrag som den revolutionerande tvättmaskinen "Flytande vingen" på 1940-talet har Electrolux gjort det möjligt för människor att lägga tid på det som verkligen spelar roll, oavsett om det är utbildning eller mer tid med familjen.

Hundra år av smakupplevelser

Att skapa trevliga matupplevelser har alltid varit drivkraften bakom våra innovationer i köket. Under hela vår historia har vi lånat från vårt unika professionella arv för att få det att hända. Den banbrytande matberedaren Assistent och CombiSteam-ugnar är bara några exempel.

produktutställning

Electrolux Assistent: distinkt klassiker i nordisk design

År 1939 gav Electrolux den svenske designern och ingenjören Alvar Lenning uppgiften att omvandla en professionell apparat i ett restaurangkök till en kompaktare variant för hushållsbruk. Få hade trott att Electrolux-matberedaren Assistent skulle bli en av företagets mest uthålliga produkter, berömd både för sin stabila tillförlitlighet och design.

Den revolutionerande modell V

Modell V hade medar med vilka den kunde glida över golvet i hemmet och effektivt suga upp damm och smuts, även om den var mindre och lättare än sina upprättstående föregångare. Det var Wenner-Gren själv som hade kommit på idén med medarna. Det faktum att den var en värdig representant för den nya eran inom industridesign och i den tyske arkitekten Peter Behrens anda gjorde inte saken sämre.

Världens första: "Runda burken"

Diskmaskinen D10 med smeknamnet "Runda burken" lanserades 1959. Det är världens första diskmaskin som står på köksbänken. Detta vid en tidpunkt då de flesta kök inte var anpassade för diskmaskiner, men där den kunde installeras utan att det krävdes större ombyggnad av köket.