VANLIGA FRÅGOR

Vanliga frågor. Var hittar jag en handbok? Vem kontaktar jag för reparation? Vad betyder symbolerna på min produkt? Här hittar du svaren.

Tvättmaskiner

1. Kan jag installera min tvättmaskin med en varmvattenanslutning?
Vi rekommenderar inte installation med en varmvattenanslutning. Tekniskt kan insugsventilerna i våra maskiner klara vatten upp till 65 grader Celsius, men tvättprogrammen använder inte varmt vatten hela tiden. Konstant varmt vatten kan ge ett dåligt tvättresultat. Dessutom är våra front- och toppmatade maskiner särskilt utformade för att installeras med en kallvattenanslutning.

2. Varför hittar jag inte min tvättmaskin på webbplatsen?
Det är endast våra senaste modeller som visas på webbplatsen. Om du inte kan hitta din modell kan det bero på att du har en äldre modell eller en specialmodell – kontakta din återförsäljare för mer information.

3. Jag har en felkod på min tvättmaskin. Vad betyder den?
Felkoderna har olika betydelser beroende på vilket problem du har. Använd vår Felsökare för att hitta en specifik felkod och lära dig hur det kan lösas.

4. Vad betyder symbolerna på tvättmaskinen?
Om du är osäker på innebörden av symbolerna på din maskin, kan du alltid vända dig till handboken som medföljde produkten. Om du inte har tillgång till handboken kan du ladda ner en digital version här.

5. Varför luktar min tvättmaskin illa?
Det kan bero på ett antal problem - är det en obehaglig lukt eller luktar maskinen bränt? Läs mer om möjliga orsaker och hur man kan minska det potentiella problemet i vår Felsökare.

6. Min tvättmaskin fungerar inte. Vem kontaktar jag för att reparera tvättmaskinen?
Om du inte kunde lösa problemet genom att använda vår Felsökare, skickar vi gärna en licensierad servicetekniker. Fyll i formuläret för att boka en tjänst.

7. Var hittar jag handboken till min tvättmaskin?
Med ditt modell- och produktnummer till hands kan du enkelt ladda ner en ny handbok här.


Torktumlare

1. Varför kan jag inte hitta min torktumlare på webbplatsen? 
Webbplatsen visar bara våra senaste modeller. Om du inte kan hitta din modell kan det bero på att du har en äldre modell eller en specialmodell – kontakta din återförsäljare för mer information.

2. Jag har en felkod på min torktumlare. Vad betyder den?
Felkoderna har olika betydelser beroende på vilket problem du har. Använd vår Felsökare för att hitta en specifik felkod och lära dig hur det kan lösas.

3. Vad betyder symbolerna på min torktumlare?
Om du är osäker på innebörden av symbolerna på din produkt, kan du alltid vända dig till handboken som medföljde produkten. Om du inte har tillgång till handboken kan du ladda ner en digital version här.

4. Min torktumlare fungerar inte. Vem kontaktar jag för att reparera torktumlaren?
Om du inte kunde lösa problemet genom att använda vår Felsökare, skickar vi gärna en licensierad servicetekniker. Fyll i formuläret för att boka en tjänst.

5. Var hittar jag handboken till min torktumlare?
Med ditt modell- och produktnummer till hands kan du enkelt ladda ner en ny handbok här.


Ugnar

1. Hur rengör jag min ugn?
Aluminiumet kan rengöras med vanlig såpa och vattenlösning. Du kan rengöra rostfritt stål med vårt speciella rengöringsmedel som finns på vår webbshop.

2. Varför kan jag inte hitta min ugn på hemsidan? 
Webbplatsen visar bara våra senaste modeller. Om du inte kan hitta din modell kan det bero på att du har en äldre modell eller en specialmodell – kontakta din återförsäljare för mer information.

3. Jag har en felkod på min ugn. Vad betyder den?
Felkoderna har olika betydelser beroende på vilket problem du har. Använd vår Felsökare för att hitta en specifik felkod och lära dig hur det kan lösas.

4. Vad betyder symbolerna på min ugn?
Om du är osäker på innebörden av symbolerna på din produkt, kan du alltid vända dig till handboken som medföljde produkten. Om du inte har tillgång till handboken kan du ladda ner en digital version här.

5. Min ugn fungerar inte. Vem kontaktar jag för att reparera ugnen?
Om du inte kunde lösa problemet genom att använda vår Felsökare, skickar vi gärna en licensierad servicetekniker. Fyll i formuläret för att boka en tjänst.

6. Var hittar jag handboken till min ugn?
Med ditt modell- och produktnummer till hands kan du enkelt ladda ner en ny handbok här.


Hällar

1. Hur ansluter jag min elektriska eller keramiska häll eller min induktionshäll till elnätet? 
Anslutningen av hällen bör utföras i 2 x 230 V (två faser) av en behörig elektriker.

2. Var är anslutningen för gasledningen på hällen? 
Gasslangens anslutning sitter på baksidan till höger på spisen.

3. Hur rengör jag min häll?
Vi rekommenderar att du använder våra keramiska rengöringsprodukter som finns att köpa från vår webbshop. Använd först hällskrapan och därefter rengöraren för den keramiska hällen.

4. Varför kan jag inte hitta min häll på hemsidan? 
Webbplatsen visar bara våra senaste modeller. Om du inte kan hitta din modell kan det bero på att du har en äldre modell eller en specialmodell – kontakta din återförsäljare för mer information.

5. Jag har en felkod på min häll. Vad betyder den?
Felkoderna har olika betydelser beroende på vilket problem du har. Använd vår Felsökare för att hitta en specifik felkod och lära dig hur det kan lösas.

6. Vad betyder symbolerna på hällen?
Om du är osäker på innebörden av symbolerna på din produkt, kan du alltid vända dig till handboken som medföljde produkten. Om du inte har tillgång till handboken kan du ladda ner en digital version här.

7. Min häll fungerar inte. Vem kontaktar jag för att reparera hällen?
Om du inte kunde lösa problemet genom att använda vår Felsökare, skickar vi gärna en licensierad servicetekniker. Fyll i formuläret för att boka en tjänst.

8. Var hittar jag handboken till min häll?
Med ditt modell- och produktnummer till hands kan du enkelt ladda ner en ny handbok här.


Kylar och frysar

1. Min kyl/frys luktar illa, hur tar jag bort lukten?
AEG säljer speciella luktabsorbenter avsedda för kyl/frys. Ta en titt på vår webbshop för mer information om dessa luktabsorbenter. Du kan också köpa dem på nätet här.

2. Varför hittar jag inte min kyl/frys på webbplatsen?
Det är endast våra senaste modeller som visas på webbplatsen. Om du inte kan hitta din modell kan det bero på att du har en äldre modell eller en specialmodell – kontakta din återförsäljare för mer information.

3. Jag har en felkod på min kyl/frys. Vad betyder den?
Felkoderna har olika betydelser beroende på vilket problem du har. Använd vår Felsökare för att hitta en specifik felkod och lära dig hur det kan lösas.

4. Vad betyder symbolerna på min kyl/frys?
Om du är osäker på innebörden av symbolerna på din produkt, kan du alltid vända dig till handboken som medföljde produkten. Om du inte har tillgång till handboken kan du ladda ner en digital version här.

5. Min kyl/frys fungerar inte. Vem kontaktar jag för att reparera min kyl/frys?
Om du inte kunde lösa problemet genom att använda vår Felsökare, skickar vi gärna en licensierad servicetekniker. Fyll i formuläret för att boka en tjänst.

6. Var hittar jag handboken till min kyl/frys?
Med ditt modell- och produktnummer till hands kan du enkelt ladda ner en ny handbok här.


Fläktar

1. Hur rengör jag filtren i min fläkt?
Filter kan rengöras i diskmaskin eller för hand - skölj dem väl och torka dem innan du sätter tillbaka dem i fläkten. Observera att filtren kan bli vita om du diskar dem i diskmaskinen.

2. Varför hittar jag inte min fläkt på webbplatsen?
Det är endast våra senaste modeller som visas på webbplatsen. Om du inte kan hitta din modell kan det bero på att du har en äldre modell eller en specialmodell – kontakta din återförsäljare för mer information.

3. Min fläkt fungerar inte. Vem kontaktar jag för att reparera fläkten?
Vi skickar gärna en licensierad servicetekniker. Fyll i formuläret för att boka en tjänst.

4. Var hittar jag handboken till min fläkt?
Med ditt modell- och produktnummer till hands kan du enkelt ladda ner en ny handbok här.


Dammsugare

1. Varför hittar jag inte min dammsugare på webbplatsen?
Det är endast våra senaste modeller som visas på webbplatsen. Om du inte kan hitta din modell kan det bero på att du har en äldre modell eller en specialmodell – kontakta din återförsäljare för mer information.

2. Min dammsugare fungerar inte. Vem kontaktar jag för att reparera dammsugaren?
Vi skickar gärna en licensierad servicetekniker. Fyll i formuläret för att boka en tjänst.

3. Var hittar jag handboken till min dammsugare?
Med ditt modell- och produktnummer till hands kan du enkelt ladda ner en ny handbok här.

Robotdammsugare

4. Roboten slutar rengöra och går tillbaka till laddaren, vad hände?
Förmodligen behöver roboten laddas om. I så fall tänds hemknappen och roboten återgår till laddningsbasen. Knapparna för batteri och Sätta igång/Paus blinkar för att indikera att roboten laddas och att den kommer att fortsätta rengöra där den slutade. Roboten laddas upp till 80 % för att återuppta rengöringen snabbare. Laddningstiden är ca 2 timmar. Körtiden efter den snabba laddningen är cirka 80 % av maximum.

5. Roboten upptäcker falska hinder och undviker dem, (missar att rengöra vissa delar av golvet eller mattan).
Du har troligen glansiga golv och/eller starkt solljus. Tjocka/håriga mattor kan orsaka detta problem också. Om roboten fortsätter att bete sig så här regelbundet; kontakta Electrolux kundtjänst. Kontaktuppgifterna finns på webbplatsen, i lokal service eller i din mobilapp.

6. Hur ofta bör jag rengöra filtret?
För bästa prestanda rekommenderar vi att filtret rengörs var 5:e gång och byts ut var 6:e månad. Filter finns på vår hemsida (och i mobilappen)

7. Vad är den officiella körtiden.
När batteriet är nytt kommer roboten att rengöra i ca 40 min., beroende på golvtyp (att köra på matta förbrukar mer ström än på hårt golv) i normalt läge. Dammsugare med ECO-läge kan öka körtiden till 60 min. Ett stökigt område kan också minska batteriernas kraft.

8. Kan jag använda dammsugaren på en tjock matta? Hur stor matta kan jag ha?
Roboten kan klättra upp över ett steg på 2,2 cm Obs: Vid matta med medellång lugg <1,5 cm-2,2 cm) rengör roboten först runt den och återvänder senare för att rengöra mattan separat. Vid mattor med hög lugg rengörs mattan inte. När roboten når kanten av mattan, fortsätter den med att rengöra resten av rummet.

9. Ska jag tänka på något speciellt när jag dammsuger ett rum första gången?
Före rengöring ska små och ömtåliga föremål såsom kläder, papper och nätsladdar tas bort från golvet. Om dammsugaren passerar över en nätsladd och drar i den, finns det en risk att ett föremål kan dras ner från ett bord eller en hylla. Större saker som stolar kan lämnas kvar eftersom dammsugaren går runt dessa. Väggar med speglar eller fönster från golv till tak (inte om de har en normal ram på några cm) kan störa robotsystemet.

10. Kan jag använda mer än 1 smart telefon för att styra roboten?
Ja, du kan använda fler smarta telefoner för samma robot (ingen gräns för detta) om kontot är detsamma.

11. Displayen är tom.
Batteriet är tomt. Ladda robotdammsugaren.